Turvallisuus

Pelaajaturvallisuus (oma ja kanssapelaajan) on kaikkien pelaajien vastuulla. Tehdään tästä kaikille hyvä ja turvallinen harrastus.

Lue ohjeet kunnolla. 

Pelaamisen rajat:

Pelaamisen on tarkoitus olla turvallista ja miellyttävää kaikille. Tämä ei ole niin sanottu HC peli eli vaaratilanteita ei saa aiheuttaa voimakkaaseenkaan eläytymiseen vedoten. Näyttävät painiottelut on hyvä sopia pelaajien välillä etukäteen tai muutamalla sanalla pelin aikana.

Jokaisen ihmisen henkistä ja fyysistä koskemattomuutta tulee myös kunnioittaa.

Pelissä ei olla lähtökohtaisesti tappelemassa, mutta koska se on mahdollista, siihen on mekaniikka ks. Peukutus-eskalaatiomekaniikkka.

Turvasana:

Turvasanana käytetään tässä pelissä turvasanaa. Turvasanalla pelaaja voi katkaista minkä tahansa syystä tai toisesta epämiellyttävän tilanteen ilman perusteluja. Mikäli pelaaja sanoo turvasanan kohtaus keskeytyy ja siinä mukana olleet pelaajat varmistavat turvasanan sanoneelta henkilöltä, että tämä on kunnossa. Turvasanan käyttöä ei pidä epäröidä. Mikäli mietit, että pitäisiköhän käyttää vai purenko vaan hammasta, niin käytä. Jos ajattelet asiaa, tilanne on jo siinä pisteessä, että se pitää lopettaa. Tilanne voidaan selvittää puhumalla sivummalla, menemällä offgameen (nyrkki otsan päälle) hetkeksi tai tulemalla offgame alueelle.

OK -merkki:

Mikäli joku pelaaja näyttää tavalla tai toisella voivan huonosti, hänen hyvinvointinsa voidaan ja tulee tarkastaa. Kysymys tehdään sukeltajien OK-merkillä eli tekemällä etusormesta ja peukalosta ympyrä. Tähän vastataan peukku ylös, jos kaikki on ok tai peukku alas jos ei ole. Mikäli peukalo heiluu jossain välillä se tulkitaan samoin kuin alaspäin oleva ja tilanne selvitetään sanallisesti. Tarvittaessa Offgamessa.

Peli seis:

Jos pelissä tapahtuu vaaratilanne, peli keskeytetään välittömästi huutamalla "peli seis", jolloin kohtaus keskeytyy ja tilanne selvitetään. Peli jatkuu huutamalla "peli jatkuu". Peli päättyy huutoon "peli päättyy".

Peukutus-eskalaatiomenetelmä:

Tässä eskalaatiomenetelmässä pelaajat vievät yhteisymmärryksessä tilannetta haluamaansa suuntaan varmistamalla peukuttamalla onko jokin kohtaus toiselle pelaajalle ok. Pelaajan ei tarvitse kysyä lupaa toiselta pelaajalta edetä kuin tilanteissa, jossa toinen hahmoista joutuu vaaraan tai pelaajan on mahdollista muutoin tuntea olonsa epämukavaksi. Saa siis riidellä, mutta ei saa käydä käsiksi. Pelaajan on siis hahmossaan ilmaistava toiselle pelaajalle aikomuksensa sanallisesti, samalla kun kysyy peukkumerkillä pelaajalta tämän suostumusta. Hahmo voi puhua mitä vaan, mutta peukkumerkki ratkaisee toiminnan.

Tilanteita ei voi pre-eskaloida, eli peukkua ei voi näyttää kuin vasta vastauksena kysymykseen. Poislukien tilanteet, joissa pelaaja tuntee olonsa epämukavaksi ja toivoo että toinen pelaaja perääntyy hieman. Molempien pelaajien pitää hahmoissaan toimia niin, että tilanteesta päästään tällöin järkevästi ulos. Myös muut pelaajat voivat hahmoillaan vaikuttaa tähän menemällä väliin, jolloin hyökkäävän osapuolen pitää jälleen varmistaa toimintansa sanallisesti. Hahmot voivat siis riidellä ja huutaa toisilleen, mutta tappelemaan saa ryhtyä vasta, kun on peukuttamalla saanut siihen luvan. Samoin missä tahansa tilanteessa kuka pelaaja tahansa voi pyytää peukuttamalla tilanteen rauhoittamista.

Peukutus toimii siis kysymyksenä saako toimia (peukku ylös), johon vastataan myönteisesti (peukku ylös) tai kielteisesti (peukku alas). Jälkimmäisen vastauksen jälkeen tilanne päättyy. Mikäli pelaaja ei reagoi, ei saa toimia.

Esimerkiksi:

Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B haluaa hutkaista A:ta turpaan ja uhotessaan asiasta ("nyt muuten tulee turpaan", "Eikö sana kuulu vai pitääkö puhua nyrkein?" jne peliin sopiva ilmaisu) kysyy peukulla ylöspäin, että tämä sopii A:lle. A nostaa peukun ylös ja tappelu alkaa.

Esimerkki kaksi:

Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B haluaa heittää drinkit A:n vaatteille ja uhotessaan asiasta kysyy peukulla ylöspäin, että tämä sopii A:lle. A ei halua pilata proppejaan. Hän ei reagoi mitenkään. B ei saa heittää juomaa vaan tilanne pysyy riitelyssä ennen kuin päättyy riitapukarien rauhoittumiseen. Sama tapahtuu mikäli A näyttää peukkua alaspäin.

Esimerkki kolme:

Hahmo A ja B ovat eri mieltä jostain asiasta ja ovat alkaneet riidellä. B Toteaa, että huutaminen on ahdistavaa ja näyttää peukkua alaspäin jolloin A perääntyy tilanteesta ja tarkistaa että B:llä on kaikki ok.

Esimerkki neljä:

Hahmot A ja B tappelevat. Hahmo C haluaa mennä väliin. A haluaa vahingoittaa hahmoa B ja varoittaa C:tä aikeistaan "älä sekaannu tähän tai sinulle käy huonosti" jne. samalla, kun kysyy peukkua näyttämällä käyhän tämä C:n pelaajalle. C vastaa peukulla ylöspäin, mikäli asia sopii tai peukulla alaspäin ettei sovi (esimerkiksi, että hahmo tuleekin toisiin ajatuksiin ja päättää perääntyä). C voi käyttää sanallista ohjetta peukutuksen kanssa. Esim. "sen kun yrität, mutta kuten tiedät, olen raskaansarjan mestari". Tällöin A voi arvioidan mahdollisuuksiaan uudestaan ja pelaajat keksivät järkevän ylöspääsyn tilanteesta.


Tässä pelissä hahmojen salamurhaaminen ei ole mahdollista
 

Pelissä on ihmissuhdejuonia. Mikäli hahmolle tulee pelissä tilanne, johon toisen pelaajan koskettaminen tai muu lähelle tuleminen liittyy, niin tässä käytetään konfliktien tapaan peukku-eskalaatio-menetelmää.

Peukutuksen lisäksi käytössä on turvasana, joka on turvasana.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita